Wnioski o nadanie numeru PESEL dla obywateli Ukrainy można składać od 16 marca 2022 r. w Urzędzie Gminy w Żyrakowie w pokoju nr 7, codziennie od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 – 15.00. Pracownicy Urzędu pomogą również w założeniu profilu zaufanego.

 

 Wniosek o rejestrację pobytu należy złożyć nie później niż 60 dni od dnia wjazdu na terytorium RP. Pobyt uznaje się za legalny przez 18 miesięcy od 24 lutego 2022 r. (niezależnie od daty złożenia wniosku oraz daty przekroczenia granicy z Polską).

 

 Rejestracja pobytu i nadanie numeru PESEL obywatelom Ukrainy odbywa się na ich wniosek, na podstawie Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

 

Złożyć wniosek mogą obywatele Ukrainy, którzy:

·         wjechali na terytorium RP bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa 24 lutego br. lub później;

·         posiadają Kartę Polaka i wraz z najbliższą rodziną przybyli na terytorium RP z powodu działań wojennych na Ukrainie;

·          nie posiadają obywatelstwa ukraińskiego, ale są małżonkami obywatela Ukrainy – o ile przybyli bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku działaniami wojennymi;

·          deklarują zamiar pozostania na terytorium RP.

 

 Załączniki do wniosku (niezbędne, by potwierdzić tożsamość wnioskodawcy i wprowadzić dane do rejestru PESEL):

  • 1 fotografia w formie papierowej, biometryczna zgodna z art. 29 ustawy 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych;
  •  dokument podróży, Karta Polaka lub inny dokument ze zdjęciem umożliwiający ustalenie tożsamości;
  • dokument potwierdzający urodzenie – w przypadku osób, które nie ukończyły 18 roku życia.

 

UWAGA: Potwierdzenie tożsamości może nastąpić na podstawie dokumentu unieważnionego, jeżeli na jego podstawie można ustalić tożsamość osoby. W przypadku braku takich dokumentów potwierdzenie tożsamości następuje na podstawie oświadczenia wnioskodawcy pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. 

 

Gdzie znaleźć formularze? 

https://mc.bip.gov.pl/ogloszenia/wzor-wniosku-o-nadanie-numeru-pesel-w-zwiazku-z-konfliktem-na-ukrainie.htmlLink otwiera się w nowym oknie

 

 Dzięki wprowadzonej Ustawie osoby z Ukrainy mają.:

·         możliwość korzystania ze służby zdrowia oraz edukacji

·          możliwość podjęcia pracy oraz prowadzenia działalności gospodarczej

·         prawo do  świadczeń socjalnych

 

 Numer PESEL będzie potrzebny do złożenia wniosków o udzielenie świadczeń, a także do dopełnienia formalności związanych z podjęciem pracy oraz prowadzeniem działalności gospodarczej. Złożenie wniosku o udzielenie numeru PESEL rejestruje także pobyt w Polsce obywatela Ukrainy uciekającego przed wojną, w przypadku gdy, jego wjazd nie został uprzednio zarejestrowany przez komendanta placówki Straży Granicznej podczas kontroli granicznej. 

 

        

 

 

Gmina Żyraków w 2022 r. otrzymała dofinansowanie na realizację zadania własnego w zakresie dożywiania dzieci i zapewnienia posiłku w ramach wieloletniego rządowego programu “Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023: Moduł 1 – Dla Dzieci i Młodzieży oraz Moduł 2 – Dla Osób Dorosłych, z przeznaczeniem na dofinansowanie wsparcia w formie posiłku, świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności, świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych.

Zadanie finansowane jest ze środków budżetu państwa w ramach dotacji celowej oraz środków własnych gminy

Całkowita wartość zadania: 340.000 zł

    dotacja celowa z budżetu państwa: 238.000 zł 

    środki własne gminy: 102.000 zł 

 

Termin realizacji:

Termin rozpoczęcia realizacji zadania:  01.01.2022 r.

 

Termin zakończenia realizacji zadania: 31.12.2022 r.

 

 

 

 

 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żyrakowie informuje, że przystąpił do realizacji  Program Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej" - edycja 2022, realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego, prosi o kontakt osoby zainteresowane uzyskaniem wsparcia i spełniające kryteria określone w Programie.

Program adresowany jest do

  • dzieci do 16. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
  • osób niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o niepełnosprawności: o stopniu znacznym lub o stopniu umiarkowanym, lub traktowane na równi do wymienionych zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573)

 

Usługi asystencji osobistej mogą w szczególności polegać na pomocy asystenta w: 

  • wykonywaniu czynności dnia codziennego dla uczestnika Programu;
  • wyjściu, powrocie lub dojazdach z uczestnikiem Programu w wybrane przez uczestnika miejsca;
  • załatwianiu spraw urzędowych;
  • korzystaniu z dóbr kultury (np. muzeum, teatr, kino, galerie sztuki, wystawy);
  • zaprowadzaniu dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności do placówki oświatowej lub przyprowadzaniu ich z niej.

 

W czasie korzystania z usług asystenta nie mogą być świadczone usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm), inne usługi finansowane w ramach Funduszu lub usługi obejmujące analogiczne wsparcie, o którym mowa w ust. 9, finansowane z innych źródeł.

Rodzaj usług i ich zakres godzinowy powinny być uzależnione od osobistej sytuacji osoby niepełnosprawnej, z uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności uczestnika Programu. 

Z uwagi na krótki termin składania wniosków przez gminy (do 22 października 2021r.) określających skalę potrzeb w zakresie realizacji Programu prosimy osoby zainteresowane lub ich opiekunów o kontakt z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej tel: 14 6822 635 w terminie do 21 października 2021

 

PRACA SEZONOWA Z EURES - Europejski Urząd ds. Pracy (ELA) rozpoczął kampanię informacyjną pod nazwą Rights for all seasons / Prawa przez cały rok. Zwraca ona uwagę na potrzebę rozpowszechniania informacji nt. sprawiedliwych i bezpiecznych warunków pracy dla pracowników sezonowych, którzy zatrudniani są w krajach UE. EURES (Europejskie Służby Zatrudnienia) jest siecią współpracy publicznych służb zatrudnienia, wspierającą mobilność w dziedzinie zatrudnienia na poziomie międzynarodowym i transgranicznym, w krajach Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii, Lichtensteinie i Szwajcarii. Sieć EURES ułatwia podejmowanie pracy w dowolnym państwie UE/EFTA a korzystanie z usług EURES jest bezpłatne oraz nie wymaga rejestracji w urzędzie pracy.

Szczegółowe informacje dostępne na stronie Urzędu Pracy w Debicy oraz na polskiej stronie EURES